Alla inlägg under april 2014

Av Emilia Björnberg - 10 april 2014 16:42

Hej jag fick kaniner igår dem är jätte söta. Jag döppte dem.
Hanen heter Stampe och honan heter Snuttan. Det är tvillingar dem är 3 månader.

Detta var igår på väg hem det är Stampe en hane.

Och detta är Snuttan och det är en hona.
Hon är 3 månader.

Av Emilia Björnberg - 7 april 2014 19:13

Hej jag har precis kollat på film och jag undrar vad jag ska göra nu. Jag hoppas ni gillade del 2 vrf är det så?.

Av Emilia Björnberg - 6 april 2014 20:10

Hej! Imorgon börjar skolan och då får man inte sova länge (tråkigt).
Men det kommer bli kul att träffa sina vänner.
Vad har ni gjort i helgen kommentera det.

Av Emilia Björnberg - 6 april 2014 20:10

Hej! Välkommen till vrf är det så? del 2.

Jag är en tjej på 13 år som håller på bloggar jag älskar att dansa och blogga det är mitt liv.

I detta pogrammet pratar jag om mobbning liseberg livet föreldrar hästar även ridning.


Jag skappade detta pogrammet själv på grund av att folk ska förstå hur man har det och

förstå att man inte ska göra taskiga saker.


Lite om föra avsnittet: I föra avsnittet pratade jag om mobbning och vänskap. Jag skrev att man kunde maila mig om man vet att någon blir mobbad eller mobbar eller ser något och att man inte vågar säga till så maila man mig till emilia.a.bjornberg@gmail.com. Man kan även ställa frågor privat där.


Idag tänkte jag prata om: Idag tänkte jag prata om ridning.

Det är många som älskar att rida.

Då har jag fått en fråga av en tjej hon skrev så här :


Hej emilia jag är en tjej på 14 år som älskar att rida gör du det och varför. Jag undrar varför man kan skada sig så myket och det tänkte jag svara på i detta avsnittet.


Man kan skada sig enkelt för många saker tex att man ramlar av eller att hästen blir rädd och kaloperar bort.


Lite fakta om ridning : Hästar är fantaskiga djur som är till stor glädje för många människor i olika åldrar. Var sig du rider eller sköter om en häst är rätt hantering och bra utrustning mycket viktigt för både dig själv och hästens säkerhet. Hantera dig häst på rätt sätt så blir samvaron  med din häst både tryggare och roligare.

Statistik visar att det varje år sker omkring 13 000 personskador i samband med ridning eller annan hantering av hästar. De flesta som skadar sig är tjejer i åldrarna 10-19 år.



Vanligaste olyckstypen


Den vanligaste olyckorsaken är att du faller av hästen, men du kan även bli sparkad, trampad, eller klämd. Att bli påsprungen, biten eller att hästen rycker i grimman förekommer också.


När du faller av en häst skadas ofta axlar och skuldror med frakturer som följd. Andra vanliga skador vid fall drabbar knän, fotleder och huvud.
 
Blir du sparkad, trampad, klämd eller biten av en häst är stöt- eller krosskada vanligast, men även frakturer och sårskador förekommer. De mest utsatta kroppsdelarna är fötter, knän, fingrar och huvud.


 Tänk så blir man trappad det skulle inte vara roligt men det är jätte roligt att rida.


Här kommer en bild på en häst som galoperar. Det är väldigt roligt att rida men jag får inte det för jag har problem med ryggen 0ch är allergisk.


Här kommer en bild på en häst som kaloperar.


Om man vill lära sig att rida gå då in på denna länken http://www.ryttarklubben.se/ridskolan/teori/ridlara-teori.pdf

där lär du dig hoppas ni gillar detta avsnittet ses snart.

Av Emilia Björnberg - 5 april 2014 21:13

Hej jag är med världens bästa Jennifer och vi äter godis och har jätte roligt.Vi ska vara vaken hela natten. Jag hoppas ni har det roligt kommentera vad ni gör ikväll och vad ni ska göra i morgon. Jag och Jennifer ska bowla imorgon kommer bli jätte roligt och sedan ska vi kanske till stan och kolla runt och sen ska vi vara hemma hos någon av oss. Jag tror att vi ska vara hemma hos mig
Kommer bli jätte skoj. Vi har varit med varandra hela dan idag och igår och ska vara med varandra hela dan i morgon också jeee. Vi pratar om massa roliga saker och kollar på tv.

Hahah hon är trött för att hon läste en saga för sin lilla syster men vi har ROLIGGGGTTT.

Av Emilia Björnberg - 5 april 2014 09:11

Hej! Jag är en tjej på 13 år som har gjort ett eget program som heter vrf är det så?. 

Det handlar om mobbning om skolan liseberg det kan även handla om solen och föreldrarna osv. I detta avsnittet tänkte jag prata om vänskap. 


1. Vad är vänskap?

 Svar: Det är när man är snäll mot varandra blir omtyckt. Det finns massa saker som vinns och det ska vi ta reda på i detta avsnittet.


2. Om någon säger vad fin du är idag är det snällt?

Svar: Ja det är snällt sålänge man säger det snällt och menar det.


Jag fick ett  mail av en tjej som läser min blogg där det står så här:

Hej emilia jag är en tjej som heter rebecka och är 12år jag läser din blogg och jag undrar vad är det för fel på mig alla hatar mig vad ska jag göra?


Det ska jag svara på i detta avsnittet Rebecka. Du ska gå fram till en av dina föreldrar eller lärare och säga sanningen. Jag låvar dig det kommer bli jobbigt men det kanske kommer bli betre. Jag har hjälpt massa av mina vänner som har blivit mobbade att bli bra igen och om man ser på dem så har dm vänner nu. 

Det första som kommer hända om du säger till en lärare är varför har du inte sakt något. Lycka till Rebecka. 


Vänskap:

Vänskap det är när man bryr sig om andra är snälla och om något har hänt så kan man trösta än.

 

Jag har en fråga till er tittare: Vad är vänskap och vrf är det så viktigt att vara snäll.

 

Jo det vet jag men jag vill veta fall någon av er tittare vet det. Jag har skrivit vad vänskap är men ni ska svara något annat inte det jag har skrivit lycka till.

 

Om man blir sårad då kan man bli så ledsen att man vill ta livet av sig när man blir mobbad och därför skapade jag detta pogramet för att vissa att vi kan rädda så många människor genom att sluta mobbas. 

Och ni där ute som blir mobbade försök prata med en förelder fröken kuraton eller någon annan. Ni kan även maila mig på emilia.a.bjornberg@gmail.com 

så kan jag försöka hjälpa er. 

Om ni har pratat med en förelder eller någon annan som inte bryr sig eller om ingenting har förändras maila då mig.  Jag vill att alla ska må bra. Det är därför jag skriver väldigt mycket om mobbning och lägger ut bilder på mig där det står är med någon av mina vänner för jag vill att ni som mobbar ska förstå att så roligt som jag och mina vänner har det så roligt vill jag att alla ska ha det. Ni som mobbar ni kommer få ett väldigt dåligt liv ni kommer ongra er att ni gjorde så ni kommer få skulle känslor. 

När ni blir äldre kommer ni tänka så här vad fan har jag gjort och det låvar jag er att ni kommer inte må så bra ni som håller på mobba.

Ni som tvingas och mobba folk eller bara står och titta på gör något säg till dem att sluta. Var inte rädd för att säga till. 

Folk vågar inte för att dem tror att dem ocksås ska bli mobbad men vet ni va dem som bara står och tittar på och dem som blir mobbade ni kan själva bli det en dag för ni inte gjorde något.

 

Ni som blir mobbade jag hoppas det går bra. Jag önskar er ett lycka till. Ni som blir mobbade ni kanske tror att dem kommer vara taskiga om ni säger i mot men man kan alltid försöka det kan inte bli väre. Kom ihåg att maila mig emilia.a.bjornberg@gmail.com

Även ni som mobbar eller blir tvingade eller om ni tittar på och vill säga till men fågar inte maila mig med ni måste försöka att säga i mot man känner sig starkare tänk att det räker att säga till dem som mobbar och sluta så kan du rädda dens liv som blir mobbade. Man ska rädda många liv.

 

Sen vet jag många som fryser ut folk och det är också mobbning ni som mobbar ni tänker aldrig ni vill göra folk ledsna men dem som mobbar dem kan själva råka ut för att bli mobbade en dag.

Ni som mobbar ni kan tänka så här tänk så var det ni som blir mobbade det skulle inte vara roligt. 

Det är därför jag skriver detta att man kan prata med mig och att ni som mobbar kan tänka sig för varför gjorde jag såder var inte rädd för att säga förlåt och om den som blir mobbad inte vill ta imot förlåtet då förstår jag det för ett krossat hjärta tar ett tag att läka så ni som säger förlåt få ha respekt för det. Ni kan säga förlåt en vecka efter eller en månad om dem inte tar i mot förlåtet då då hoppas jag att ni är jävligt nöjda för då har ni krossat hens hjärta elller liv. Man kan aldrig få det att läka igen så säg förlåt innan det är försent. Jag kan även rekomendera att ge en kram eller ge något som förlåt ok att du förlårar pengar eller något annat men det är det värd. Jag är stålt över er som är så starka och klarar av att bli mobbade men nu så ska alla sätta STOP på det.

Av Emilia Björnberg - 3 april 2014 16:41

Hej ikväll börjar ett pogram här på bloggen som heter vrf är det så? Det pogramet har jag gjort själv.

Varje avsnitt är ca 5-7 inlägg.
Börjar klockan 21:00
Jag vallde namnet för att det handlar om massa saker när folk undrar vrf är det så? Och det kommer jag förklara för er kkväll.
Jag skriver om vänner mobbning djur vrf folk gillar olika saker vrf är alla så olika och ridning osv ni får se mer i kväll klockan 21:00. Varje torsdag klockan 21:00
Pogramet går på torsdag och även söndagar.

Söndagar börjar det 20:00
Torsdagar börjar det 21:00

Till pogramet kommer jag lägga ut bilder och förklara lite om vad som är på bilden vrf jag väljer den bilden osv.
Jag ska även berätta om jag har varit med om det eller om jag skulle vilja.
Om du vill vara med i det pogramet kommentera och skicka privat meddelande på Anna Emilia P Bjornberg på Youtube.

På youtube ska jag också lägga ut video klipp på det pogramet. Hoppas ni gillar det syns ikväll klockan 21:00 glöm även inte och berätta för familj släkt vänner eller andra personer att gå in på min blogg och läsa ses.

SuperEmilia

Fråga mig

88 besvarade frågor

Sök i bloggen

Omröstning

Hur ofta är ni inne och kollar på min blogg.
 24/7
 Flera gånger per dag
 Första gången
 Lite då och då
 Varje vecka
 Flera gånger i veckan
 Hela tiden
 Såg den precis
 Gämmt
 Ibland
 Nästan aldrig
 Sitter på natten och läser den
 Sitter i skolan och läser den hela tiden.

Presentation


Hej! Jag är så sjukt tacksam att det är så många som läser den tack så jätte mycket. Ni är en del av mitt liv hela bloggen är mitt liv så tack igen.

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

RSS

Emilia

Hej jag hoppas ni gillar min blogg jag blir jätte glad om ni kommenterar min blogg eller skickar frågor eller röstar det är många som gör det och tack så jätte mycket till er som gör det och läser min blogg jag uppskattar det värkligen.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

SuperEmilia

Hej ni som läser och gillar och kommenterar röstar och även fråga mig frågor tack så jätte mycket hoppas ni gillar / älskar min blogg. Jag är inte bara en bloggare jag läser andrar med så kom igen och fråga mig frågor och kommentera.

Hej! Välkommen till min blogg!!

Hej! Och välkomna till min blogg jag hoppas att ni tycker om det och sprider min blogg så hörs vi Kram Emilia <3

Hej! Och välkomna till min blogg.

Min blogg:

Hej! Vad roligt att du kikade in här. Välkomna till min blogg.

Jag är en tjej på 13 år som fyller 14 år som älskar att blogga och dansa.

Här på min blogg skriver jag om mobbning smink livet osv.

Jag har även skapat ett eget pogram på min blogg som heter

Vrf är det så?

Det handlar om allt möjligt jag skriver om kill problem , familje problem mobbning , Liseberg , Semester osv.

Jag är en sådan tjej som aldrig kan vara tyst när jag är hemma eller med mina vänner efter skolan eller bara på fridtiden.

Jag kan aldrig sitta still jag måste alltid hålla på med något.

 Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg så hörs vi.

Jag kommer även att ta hand om er här försöker svara på alla frågor.

Hoppas ni trivs hör så hörs vi senare hejdå.


Skapa flashcards